raw-meat-1

Ce carne mananca copilul tau?

Din ce in ce mai multe surse de informare in ceea ce priveste alimentatia copiilor ne transmit sa fim atenti la carnea pe care o dam de mancare copiilor nostri. Pe de-o parte stim cu totii ca nutrientii din carne sunt importanti pentru armonioasa dezvoltare a unei fiinte umane, iar copiii au nevoie de proteinele din carne pentru creierul si musculatura lor, dar pe de alta parte specialistii in alimentatia copiilor avertizeaza: carnea de pui (si nu numai) din comert poate avea hormoni care duc la tulburari hormonale serioase la unii copii.

Sunt cazuri de fetite si chiar baietei diagnosticati cu un nivel prea mare de estrogen in corp, fapt ce duce la tot felul de anomalii pentru varsta lor: transpiratie excesiva urat mirositoare la copii mici, par pubian la 4 ani, noduli la san la 8 ani, chisturi ovariene la 6 ani. Medicii recomanda prudenta in consumul carnii de pui si al produselor derivate din pui: organe si oua. Analizele de laborator se pare ca arata o cantitate mare de hormoni de crestere in aceste pasari pregatite rapid si pe banda rulanta ca sa fie scoase la vanzare. Cererea e mare, populatia e numeroasa si deci industria trebuie sa presteze ca sa satisfaca acest mecanism.

Din pricina hormonilor de crestere existenti in anumite carnuri consumate apar nu doar tulburari hormonale la copii cu silueta normala, dar si tulburari de greutate, cazurile de copii supraponderali crescand ingrijorator in ultimii ani. De fapt, se creeaza depozite de grasime pe anumite zone ale corpului.

Iata care sunt principalele corelatii intre excesul de tesut adipos din anumite segmente ale corpului si dezechilibrele hormonale, conform healthhabits.ca:

brate – insulina crescuta la ambele sexe

torace anterior (piept) – estrogen crescut, la ambele sexe (la barbati combinat frecvent si cu testosteron scazut si hiperinsulinism)

spate – insulina crescuta, la ambele sexe (la femei asociata frecvent si cu testosteron crescut)

colacei in partea laterala a abdomenului – insulina crescuta si intoleranta la glucoza, la ambele sexe

abdomen (burta) – estrogen crescut, cortizol crescut, insulina crescuta, hormon de crestere scazut la ambele sexe (la femei se mai asociaza si testosteron crescut, iar la barbati testosteron scazut)

fund si solduri – estrogen crescut, la ambele sexe (la femei si progesteron scazut)

coapse – hormon de crestere scazut

Consumul de carne cu hormoni estrogeni este unul din factorii principali responsabili de aparitia acestor depozite adipoase pe care le vedem din ce in ce mai des la copiii mici.

O alta consecinta neplacuta a excesului de strat adipos este aceea ca grasimea declanseaza pubertatea precoce. Scaderea varstei de debut a pubertatii are legatura, potrivit unei teorii lansate de specialistii in domeniul alimentatie copii, cu incidenta tot mai mare a cazurilor de copii supraponderali si obezi in ultimele decenii. Nu doar ovarele si testiculele secreta hormoni sexuali, ci si grasimea. Cantitatea de estrogeni secretata de grasime poate fi suficienta pentru a duce la aparitia caracterelor sexuale in cazul fetelor.

Debutul pubertatii trebuie sa aiba loc, in cazul fetelor, la varsta de opt ani, iar in cazul baietilor, la noua ani. La fete in special, se intalnesc tot mai multe cazuri de activare prematura a gonadelor (glandelor sexuale), uneori si la varsta de cinci-sase ani, spun medicii endocrinologi.

Pubertatea precoce poate afecta serios sanatatea fizica a copilului, dar si pe cea psihica.

Intrebarea fireasca imediat urmatoare este: Insa cu noi si cu copiii nostri cum ramane?  Noi ce sa le mai dam sa manance fara sa le afectam cresterea armonioasa?

Iata o trecere in revista a tipurilor de carne pe care le avem la dispozitie in jurul nostru, ce e bun si ce nu pentru copii:

Carnea de pui

Carnea pasarilor si animalelor crescute in conditii ecologice, in gospodarii taranesti si hranite cu boabe, tarate, verdeata, este buna si ne furnizeaza proteine sanatoase si alti nutrienti importanti, cea care provine de la animalele crescute cu hormoni si antibiotice cu siguranta este de dorit sa fie evitata.

Este sanatos sa elimini pielea de pe carnea de pui, indiferent ca o mananci tu sau o dai copiilor; acolo se afla stocata majoritatea grasimii.

Carnea de pui este o sursa buna de nutrienti. Alege cat mai des posibil carnea de pui organica (de la tara, crescuta fara hormoni si antibiotice), in acest fel vei primi nutrientii necesari si te vei hrani sanatos.

Carnea de curcan

Carnea de curcan este in topul listei carnurilor recomandate intr-o dieta sanatoasa. Este o excelenta sursa de proteine, continut redus de grasimi, bogata in vitamina B si zinc. Este carnea cu cea mai mica cantitate de colesterol dintre toate. Sigur ca si carnea de curcan este susceptibila ca ar contine hormoni de crestere, dar oricum in cantitate semnificativ mai mica decat in cazul carnii de pui pentru ca pretul sau de comercializare este mai ridicat si deci nu este aleasa de toata populatia, astfel neexistand presiunea unei productii in cantitate mare ca la pui. Atentie, desigur, de unde procurati carnea de curcan.

Carnea de vita

Carnea de vita, ca si restul carnurilor, are un continut variabil de grasimi; aproape jumatate din aceste grasimi sunt grasimi mononesaturate, similare cu cele gasite in uleiul de masline, care sunt benefice pentru inima. Cand cumparati carne de vita, alegeti o bucata cu putina grasime.

Carnea de porc

Marea majoritate a porcilor sunt crescuti intensiv, carnea acestora poate contine substante daunatoare, din cauza folosirii de hormoni si antibiotice.

Carnea de rata

Acest tip de carne contine o cantitate mai mare de grasimi saturate decat carnea de pui si cea de curcan. Este o buna sursa de fier si zinc, dar cu toate acestea ea trebuie folosita ocazional si doar cu pielea inlaturata si e bine sa evitam sa o dam copiilor.

Carnea de miel

Carnea de miel slaba este un tip de carne destul de grasa in comparatie cu celelalte tipuri de carne si destul de grea pentru digestie. Are un continut mare de grasimi saturate, dar si mononesaturate; fiind un animal de obicei crescut in conditii normale (fara a i se grabi cresterea cu folosirea de hormoni ca in cazul puiului), poate fi consumat cu moderatie, insa evitati sa dati copiilor.

Organe (ficat, rinichi)

In cazul organelor este obligatoriu ca acestea sa provina de la animale crescute in conditii ecologice. Intrucat functia ficatului sau a rinichilor este de a detoxifia organismul animalului, acestea ar putea contine substante nocive daca animalul a fost supus unei cresteri intensive.

Femeile insarcinate sunt deseori sfatuite sa ocoleasca ficatul, datorita continutului sau ridicat de vitamina A, care ar putea fi daunator fatului.

Abuzul de organe creeaza riscul de guta fiindca ele contin urati si o cantitate mai mare de colesterol.

Din cand in cand se poate manca ficat la gratar pentru aportul de fier si vitamina B12, importante in lupta impotriva anemiilor, dar numai daca ficatul este procurat de la pasari crescute organic.

Bacon (mezeluri afumate)

Acest tip de carne are un continut ridicat de sodiu si contine de obicei nitriti, care in stomac pot produce substante ce au legatura cu cancerul.

In general, carnurile/mezelurile afumate sunt suspectate ca ar creste riscul aparitiei cancerului, de aceea folositi aceste produse cat mai rar si in cantitati cat mai mici.

Sunca

Sunca are un continut variabil de grasimi (depinde de producator), are o cantitate mare de sodiu, iar ingredientele de cele mai multe ori o indeparteaza de alimentul ideal pentru copilul tau.

De cele mai multe ori, sunca este obtinuta din resturi de porc, adaos de amidon, aditivi alimentari (nu rareori periculosi).

Ingrediente des folosite la productia de sunca: carne porc, slanina, sorici, carne pasare separata mecanic, organe porc, apa, amidon de cartofi, proteina vegetala din soia, antioxidanti (izoascorbat de sodiu, lactat de sodiu), sare, zahar, condimente, arome, stabilizatori (polifosfati, caragenan), potentiatori de aroma, conservanti (nitrit de sodiu), colorant natural (acid carminic).

Carnati/Crenvursti/Parizer

Ca si in cazul suncii, carnatii, crenvurstii si parizerul sunt fabricati din resturi si multe adaosuri nesanatoase. Pe langa continutul mare de grasimi, de sodiu, au in compozitie aditivi periculosi. Se consuma cat mai rar posibil.

In loc de concluzie… ce carne sa manance copiii nostri?

Ca rezumat, in topul listei carnurilor ce se pot da copiilor este carnea de curcan si carnea de pasare neaparat crescuta la tara, apoi carnea de vita. Procurati carne de la tarani, gasiti producatori independenti din afara marilor orase, fie intreband prin cunostinte, fie gasindu-i in pietele volante cu produse ecologice, in orice loc care va inspira incredere. Ii mai puteti gasi si contacta si prin oferta lor pe Internet; unii dintre ei isi oferaserviciile prin siteuri specializate. Pretul poate fi un pic mai mare, dar pentru sanatatea copiilor este cel mai bine. La fel si cu ouale: daca aveti cum sa luati din sursa sigura, de la tarani, asa sa faceti.

Daca nu aveti acces la o sursa de carne organica, aruncati prima apa in care a fiert carnea si abia din a doua apa puteti face supa, ciorba, iar din carnea fiarta se pot face alte mancaruri.

Ca sa fiti siguri ca preparati sanatos carnea, evitati prajirea sa in ulei. Cel mai bine este sa o fierbeti, sa o preparati la cuptor sau la gratar cu flacara indirecta. Nu se recomanda gratarul cu foc de lemne, fiindca picaturile de grasime cad pe carbuni, se aprind, se descompun in substante cancerigene si se intorc in friptura.

Sursa: sfatulparintilor.ro